Baanbrekend in Recruitment!

Woede over machtsmisbruik en arrestatie ´Bavaria Babes´

Het lijkt erop dat de Oranje Bavaria dames uit Nederland en Zuid Afrika opgepakt zijn door de FIFA zelf. De Zuid Afrikaanse politie verklaart: “Zij hebben het recht om dat te doen als de merkrechten worden geschonden,”.


Hoe is het mogelijk dat de FIFA zoveel macht heeft en gezien kan worden als een soort van mini dictatuur en dit door overheden zelfs wordt gesteund c.q. gedoogd? Dit heeft niets te maken met het belang van sponsoren maar met de macht van bepaalde instanties en organen. Uiteraard moeten er regels zijn en mogen sponsoren tot een bepaalde hoogte beschermd worden, maar wat er nu is gebeurt in Zuid Afrika is toch buiten proportioneel?

Lees hieronder de publicatie van de Telegraaf. 

 

PRETORIA -  De Nederlandse ambassade in Zuid-Afrika is hevig ontstemd over de aanhouding van de dertig Bavaria-Babes tijdens de wedstrijd Nederland-Denemarken, die gisteren in Soccer City in Johannesburg plaatsvond.

 


 


“We hebben opheldering gevraagd bij de politie op basis waarvan de dames zijn aangehouden”, aldus ambassadewoordvoerder Christoph Prommersbergen. “Het is ons niet duidelijk waarom dames die een oranje jurkje dragen urenlang ondervraagd moeten worden.”


Volgens Prommersbergen bestond de groep meiden uit drie Nederlandse vrouwen en 27 Zuid-Afrikaanse hulpkrachten. “Ze zijn niet naar een politiebureau gebracht, maar ter plekke ondervraagd. De Nederlandse vrouwen zaten twee uur vast, de Zuid-Afrikaansen zelfs zes uur.” Volgens de zegsman hebben de dames na afloop van hun botsing met justitie overigens nog wel gezellig samen gegeten en gedronken.


De actie van de politie heeft te maken met het beleid van wereldvoetbalbond FIFA om alle merken te weren die geen officiële sponsor zijn. Het officiële biermerk tijdens het WK is Budweiser – honderden fans die op de Oranjecamping overnachten moesten daarom gisteren hun (gratis) Heineken Pletterpet inleveren bij de ingang van het stadion. Sommigen konden de ‘makarapa’ binnensmokkelen door inderhaast de merknaam eraf te krassen.


De Zuid-Afrikaanse politie (SAPS) ontkent overigens iets te maken te hebben met de urenlange ondervraging van de Bavaria-Babes. “Wij waren het niet,” aldus SAPS-woordvoerder Vish Naidoo. ”De politie heeft de dames niet uit het stadion verwijderd en niet ondervraagd.” Volgens Naidoo was het de beveiliging van de wereldvoetbalbond FIFA die de dames tijdens de tweede helft in de kraag greep en urenlang aan de tand voelde. “Zij hebben het recht om dat te doen als de merkrechten worden geschonden,” aldus Naidoo.


Bavaria-directeur Peer Swinkels vindt het belachelijk dat de voetbalmeiden gearresteerd zijn. „Er staat niet eens een merk op die jurkjes, dus wat doen we verkeerd? Sinds wanneer bestaat er een kledingvoorschrift tijdens wedstrijden?”. De Bavaria-jurkjes zijn voorzien van een miniem label dat de naam van het biermerk draagt. “Als ze daarmee de merkregels hebben overtreden dan kunnen de jurkjes in beslag genomen worden, maar dat is nog geen grond voor aanhouding door de politie,” aldus Prommersbergen van de ambassade.


De FIFA en de Zuid-Afrikaanse politie hebben nog niet op het incident gereageerd. Naar verluidt zou de FIFA zelfs even hebben overwogen de meiden de jurken uit te laten trekken. Maar al snel realiseerden de officials zich dat zo’n actie nog veel meer publiciteit zou opleveren.

De Nederlandse ambassade in Zuid-Afrika heeft de politie om opheldering gevraagd en is ontstemd dat dames in oranje jurkjes zolang kunnen worden vastgehouden. De groep bestond uit drie Nederlanders en 27 Zuid-Afrikaanse hulpkrachten. FIFA wil alle merken te weren die geen officiële sponsor zijn. Het officiële biermerk tijdens het WK is Budweiser.


bron: telegraaf

 

 

glassVacature Zoeken
glassSite doorzoeken
Onze Labels
MAATWERK
  • geschikt voor werving op maat
  • aangepaste campagne
  • vanaf € 549,-
Label S
  • geschikt voor goed vindbare kandidaten
  • 30 dagen campagne
  • vast tarief: € 949,-

Label M
  • geschikt voor voldoende vindbare kandidaten
  • 30 dagen campagne
  • vast tarief: € 1149,-

Label L
  • geschikt voor redelijk vindbare kandidaten
  • 60 dagen campagne
  • vast tarief: € 1749,-

Label XL
  • geschikt voor beperkt vindbare kandidaten
  • 60 dagen campagne
  • vast tarief: € 1949,-